layout by wanilijowa background: Frigg Kitten: Zumzzet

poniedziałek, 14 maja 2012

[PPP] OTROGTAFIA: pisownia partykuły NIE z imiesłowami

zxynn.deviantart

W poprzednim artykule zapoznawałam Was z istnieniem imiesłowów i przedstawiałam Wam ich funkcję oraz sposób tworzenia, po czym wrzuciłam w Wasze biedne głowy, przepełnione miliardem innych zasad z języka polskiego, zasady dotyczące interpunkcji w przypadku tychże form odczasownikowych. Tym razem zaś skupię się na ich pisowni z partykułą NIE.


Teraz zacznę krótkim przypomnieniem: imiesłowy przymiotnikowe to formy odczasownikowe zakończone na: -ący, -ąca, -ące, -ny, -na, -ne, -ty, -ta, -te, -ony, -ona, -one, -ły. Przyjmują one charakter przymiotnika.
Imiesłowy przysłówkowe to formy odczasownikowe zakończone na: -ąc, -łszy, -łwszy. Przyjmują one charakter przysłówka. Są one bardzo mocno nadużywane przez Polaków, zwłaszcza w języku pisanym.


NIE z imiesłowem przysłówkowym piszemy osobno.
NIE z imiesłowem przymiotnikowym piszemy łącznie.


Należy jednak zwrócić uwagę na to, iż odnośnie imiesłowu przymiotnikowego pisownia łączna z partykułą nie jest zasadą nową, uchwaloną 9 grudnia 1997. Dawniej pisownia nie z tym imiesłowem zależna była od cech imiesłowu. Gdy posiadał on cechy typowo czasownikowe, pisownia była rozłączna:
Nie ustający deszcz. (Deszcz, który nie chce ustać, „wykonuje tę czynność”)

Gdy posiadał on cechy typowo przymiotnikowe, nie z imiesłowem pisano łącznie:
Mój kolega z pracy jest niepalący. (Nie pali w ogóle, dlatego określa go imiesłów o charakterze przymiotnika „niepalący”).

Ludzie, którzy dotąd spotykali się z tą różną pisownią imiesłowu przymiotnikowego, dnia 9 grudnia 1997 bardzo się wzburzyli. Obawiano się zubożenia języka polskiego oraz zatracenia się u Polaków umiejętności odróżniania przymiotnikowej i czasownikowej funkcji imiesłowu przymiotnikowego.
Rada Języka Polskiego argumentowała natomiast, iż jest to zabieg konieczny, wprowadzony w celu zmniejszenia błędów ortograficznych popełnianych przez Polaków. Nowa zasada nie wyklucza jednak starych zasad ortograficznych w tym przypadku. Także jeśli będziemy stosować poprawnie i konsekwentnie zasadę rozróżniania funkcji przymiotnikowej od czasownikowej imiesłowu przymiotnikowego, wciąż możemy sami decydować o pisowni łącznej lub rozłącznej partykuły nie z tą formą odczasownikową.

Pozdrawiam Was iście majowo,

15 komentarzy:

  1. A już myślałam, że coś się stało, że skomentować nie mogłam notki! Akurat z imiesłowami nie miałam nigdy większych problemów. W sumie to nakręciłam się na długi wywód, a notka króciutka. Ale bez lania wody, dlatego jestem zadowolona!

    Aiko (raz będę tak się podpisywać, a raz tak, bo to zależy na którym koncie jestem xd)

    OdpowiedzUsuń
  2. jej, bez lania wody, to w moim przypadku chyba największy komplement. >.<
    ta, bo niechcący ustawiłam, że nie można komentować. XD taka GAPA ze mnie.

    wrzuciłam temat imiesłowów na stół, bo w częściej niż co drugim opowiadaniu widzę błędy w interpunkcji z imiesłowami, a temat partykuły nie z imiesłowem jest połączony, dlatego też chciałam go przybliżyć, gdyż często sama popadałam w konsternację, widząc różną pisownię w starych książkach sprzed 97'. no i uznałam, że nie ucierpicie. następny temat jest... lekko szpitalny. XD

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam.
    W pt. mam z tego kartkówkę w szkole.
    Ciekaw jak mi pójdzie?

    Pozdrawiam!
    http://my-logorrhea.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. kartkówka z gramatyki? marzenie... *.* ale masz najnowsze zasady czy wprowadziła Wam rozróżnianie?

    OdpowiedzUsuń
  5. O, szpitalny? Brzmi ciekawie!

    Ja już do starych książek mam dystans straszny. W książce o historii prasy w temacie "Wiadomości Literackie" (taka tam gazeta międzywojenna - miałam z niej kolokwium) były słowa "spodkanie" "ktury poszed" itp.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszechstronni - tak jak duża większość - przeniosła się na blogspot. Prosimy o zmianę adresu w linkach :)
    Dziękujemy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiliśmy puf! (zupełnie jak router) i teleportowaliśmy twierdzę PeWueNu na myloga. Dobranoc.

    OdpowiedzUsuń
  8. hiehie, Onet ómiera! <3

    OdpowiedzUsuń
  9. Umiera, umiera. Ponad pół godziny wczoraj zajęło zdjęcie szablonu na Onecie i wrzucenie linka (a udało nam się przy tym zaobserwować kilka naprawdę ciekawych nieprawidłowości).

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak sobie pomyślałam, że skoro tyle ocenialni wyniosło się z Onetu, to może warto by zebrać opinie oceniających na temat przeniesienia i opublikować je na Katalogu? ; )

    OdpowiedzUsuń
  11. Plotkaro, to dobry pomysł. Sama jestem w trakcie przekonywania pozostałych Przysięgłych, że przeprowadzka to coś, czego nam potrzeba, więc może gdyby mogli przeczytać opinie tych, którzy już to zrobili, to poszłoby łatwiej. Bo wiem, że X osób, które przeniesienie się rozważają, a tego ostatecznie nie robią (na chwilę obecną ;D), robią tak z powodu obaw, że inne portale będą trudniejsze w obsłudze od Onetu albo że ocenialnia będzie skazana na z góry zrobione szablony (to akurat był argument Liv, która, podobnie jak ja, lubi co chwila zmieniać Ławie szablon i mamy zapas grafik do użycia). Tak, popieram taki wywiad środowiskowy. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Co prawda Krytyczne nie zamierzają się przenosić, ale jednak miło będzie wiedzieć, czy innym ocenialnią się podoba, czy jest lepiej i czy są zadowolone : ) I dajnie byłoby wiedzieć, co sprawiło im największy problem, czy nie boją się o zgłoszenia, czy nadal chcę oceniać blogi z Onetu, etc. : )
    Nie mam czasu na dowiadywanie się osobiście, a taki gotowiec na pewno przyda się wielu osobom : )

    OdpowiedzUsuń
  13. Mogłabym prosić, żebyście umieścili Gaol w zakładce "Prowadzą nabór"? Z góry dziękuję.

    I tak przy okazji - Gaol zmienił regulamin, od dziś oceniania blogi z Blogspota i Onetu, więc jeśli byście dodali to do preferencji, to byłabym bardzo wdzięczna :). No i dwie oceniające nam odeszły (Nersi i Empatia) to też warto by było zaktualizować.

    Pozdrawiam,
    Wadera

    OdpowiedzUsuń
  14. TO JEST dobre w HUJ JEST Też LUJ!

    OdpowiedzUsuń
  15. ADMIN PROSZ TO USUNAC

    OdpowiedzUsuń