layout by wanilijowa background: Frigg Kitten: Zumzzet

poniedziałek, 28 maja 2012

[PPP] ORTOGRAFIA: Homofony




Dzisiejszy artykuł został zainspirowany moją kilkudniową chęcią odprężenia się. Równa się to zwykle kilkuset stronicowym, zakończonym opowiadaniom odkopanymi w sieci. Wyszło jednak na to, że zamiast się odprężyć, popadałam w coraz większą irytację z powodu…
Homofonów.


Homofony to wyrazy, które brzmią identycznie, ale różnią się pod względem pisowni.

Chciałabym Wam przedstawić kilka par, które tworzą homofony, a na które często wpadam w waszych opowiadaniach: 

karze – od czasownika karać, czyli dawać komuś karę
każe – od czasownika kazać, czyli wydawać komuś rozkaz

morze – wyodrębniona część oceanu
może – od czasownika móc, czyli mieć odpowiednie warunki, zdolności do zrobienia czegoś

borze – od słowa bór, czyli lasu
boże – od słowa bóg, czyli istoty będącej przedmiotem kultu

bóg – istota będąca przedmiotem kultu
Bug – rzeka będąca dopływem Wisły
buk – rodzaj drzewa

bród – płytkie miejsce rzeki, jeziora lub liczba mnoga od rzeczownika broda
brud – zanieczyszczenie

chart – pies myśliwski
hart – wytrzymałość

Chełm – miasto
hełm – ochronne nakrycie głowy

chodź –tryb rozkazujący od czasownika chodzić, czyli przemieszczać się z miejsca na miejsce
choć – chociaż

czuł – od czasownika czuć, czyli doznawać wrażeń zmysłowych
czół – liczba mnoga od rzeczownika czoło

lud – tłum
lód – woda w stanie stałym
lut – stop metali służący do lutowania

dróg – liczba mnoga od rzeczownika droga
druk – publikacja drukowana lub też deseń na tkaninie

dób – od rzeczownika doba
dup – od rzeczownika dupa

darz – od czasownika darzyć
dasz – od czasownika dawać

duszę – od czasownika dusić się
dusze – liczba mnoga rzeczownika dusza, nieśmiertelny i niematerialny byt będący osobowością człowieka

jeż – zwierzę leśne
jesz – od czasownika jeść

grad – opad atmosferyczny w postaci różnej wielkości bryłek lodu
grat – przedmiot małowartościowy

kąt – przestrzeń ograniczona dwiema ścianami
kont – liczba mnoga od rzeczownika konto

kot – zwierzę
kod – system umownych sygnałów, znaków

kuj – nadawać wyrobowi z metalu pożądany kształt
kój – tryb rozkazujący od czasownika koić
kłuj – przebijać czymś ostro zakończonym

ład – porządek
łat – liczba mnoga od rzeczownika łata

mag – magik
mak – kwiat

marzę – od czasownika marzyć
mażę – od czasownika mazać

mór – śmiertelna choroba
mur – ściana, odgrodzenie

ras – liczba mnoga rzeczownika rasa
raz – jeden

żądny – pałający żądzą
rządny – umiejący dobrze gospodarować

sieć – narzędzie do łapania ryb
siedź – od czasownika siedzieć

trój – liczba mnoga rzeczownika trójka
truj – od czasownika truć

warz – tryb rozkazujący czasownika warzyć, czyli gotować
wasz – zaimek dzierżawczy
waż – tryb rozkazujący czasownika ważyć, czyli mierzyć ciężar

waz – liczba mnoga rzeczownika waza
was – zaimek osobowy

wierz – tryb rozkazujący czasownika wierzyć
wiesz – od czasownika wiedzieć
wież – liczba mnoga rzeczownika wieża

wieść – prowadzić lub pogłoska
wieźć – przetransportowywać

wole – liczba mnoga rzeczownika wola
wolę – od czasownika woleć

wiec – masowe zgromadzenie ludzi celem przedyskutowania jakichś wydarzeń
wiedz – tryb rozkazujący czasownika wiedzieć

romb – czworokąt mający wszystkie boki równej długości
rąb – od czasownika rąbać

kolaż – technika polegająca na łączeniu różnych materiałów z formami malarskimi
kolarz – mężczyzna uprawiający sport kolarski

Homofony obok homografów (wyrazów o różnym znaczeniu, takiej samej pisowni) są najczęściej wykorzystywanymi wyrazami używanymi w celu gry słownej, np. Monika zaraz chyba z żalu zje żaluzje.

Pozwolę sobie zakończyć małą anegdotką. Kiedyś siedziałam sobie z moim chłopakiem, Mikołajem, i wżeraliśmy pizzę. Ja uwielbiam widzieć ludzi szczęśliwych. A cóż uszczęśliwia bardziej niż dobra pizza? Więc powiedziałam do Mikołaja: lubię patrzeć jak jesz. A on mi na to, szczerze zdziwiony: a jak patrzy jeż?

12 komentarzy:

  1. Anegdotka przypomniała mi rozmowę moich rodziców:
    M - co jesz?
    T - co niedźwiedź?
    I mama musiała chwilę pomyśleć zanim ogarnęła, a w międzyczasie tata zrobił jej kanapkę.

    Czasem sama się łapię na homofonach, szczególnie przy słowach każe karzę i żądny rządny. Wtedy muszę się zatrzymać i przypomnieć co od czego się wywodzi ^^.

    Wolałam tamten wygląd :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie to przeraża, bo często osoby, które piszą bardzo dobrze, mają super styl, tworzą realistycznych bohaterów i świat, wszystko jest cacy jak na internetowy poziom, a tu: BACH. Pan Iksiński karze mi posprzątać pokój. Cholery można dostać.
      Anegdotki z jeżami są urocze. Zresztą, same jeże też, o: http://27.media.tumblr.com/tumblr_m36y8bdntE1rqpovto1_500.gif

      Usuń
    2. Dlatego fajnie mieć betę, ale betę dobrą, wolną. Czyli to mało realne. Dlatego często liczę na czytelników, ale czasem denerwują mnie, gdy napiszą "znalazłam błąd w jednym zdaniu, ale nie pamiętam w którym, więc ci nie powiem, no, ale rozdział fajny." =.= albo "znalazłam błąd, ale jestem leniwa i nie wypisałam go".
      Jeże są urocze ogólnie. Jednego raz uratowałam z narzeczonym, bo prawie auto go rozjechało :<

      Usuń
    3. Jeśli chodzi o czytelników... z tym różnie bywa. Nie każdy chętnie przyjmuje uwagi od zwykłego czytelnika, który ośmielił się powiedzieć więcej i nie ogranicza się do wymieniania literówek. Już się kilka razy tak przejechałam na tym, właśnie od strony czytelnika.

      Usuń
    4. Jeżeli uwagi nie są pisane z wyrzutem, wyższością i powodują, że autor czuje się upokorzony, to czemu nie? A jeżeli już wspominają o błędach, to logicznym jest, że mogą je wypisać. Ja tam się (już) nie obrażam za to i z chęcią przyjmuję rady. Pomaga to. Ale wiadomo, że różni ludzie są.

      Usuń
  2. Artykuł zacny, acz wkradł się mały błędzik. A konkretniej, w definicji słowa "dusze" nie uwzględniono, że chodzi o liczbę mnogą.
    Jeśli o homofony chodzi, to mnie prześladuje parka "chodź" i "choć". Nie ma dnia, żebym sie nie pomyliła czy zawahała, czort wie czemu. :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałam powiadomość, że krytyczny-krytyk, przeniósł się na blogspot, zmieniając nazwę na http://ostrze-krytyki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Zozali, aktualnie wygląda tu jeszcze dziwniej, bo te książki w tle pasują tu jak... no, bardzo nie pasują. czemu w ogóle wygląd jest zmieniany?

    OdpowiedzUsuń
  5. Smirek, to już nie ja. A prace nad szablonem wciąż trwają. No w skrócie... bawimy się edytorem :d

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy tylko ja przeczytałam "homofoby"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z początku też - aż zaczęłam się zastanawiać, co tutaj robi notka o tychże istotkach O.o

      Usuń