layout by wanilijowa background: Frigg Kitten: Zumzzet

poniedziałek, 13 sierpnia 2012

[PPP] ORTOGRAFIA: Razem, a jednak osobno – zrosty i zestawienia


Dzisiaj rozwiejemy nasze wątpliwości na temat
Z R O S T Ó W   i   Z E S T A W I E Ń.




1.    Cóż to takiego ten zrost? Jak mówi pewuenowski SJP, jest to «wyraz powstały z połączenia dwóch lub trzech wyrazów zachowujących swoją postać morfologiczną i układ składniowy, np. wiarygodny, pięćdziesiąt». To znaczy, że ich forma się nie zmienia: w niebo + wzięty = wniebowzięty.

a.       Do takich zrostów zaliczamy na przykład:
                                                               i.      lwipyszczek
                                                             ii.      swawola
                                                            iii.      wiarygodny
                                                           iv.      maminsynek
Zauważmy, że w każdym przypadku pierwszy człon jest nieodmieniany, a pisownia łączna!

b.      Można również spotkać się z wyrazami, które składają się z zrośniętych przymiotnika i rzeczownika, a pierwszy człon jest odmienny:
                                                               i.      czterdziestkatrójka – czterdziestkitrójki
                                                             ii.      Krasnystaw – Krasnegostawu
                                                            iii.      Białystok – Białegostoku
Znów pisownia łączna.

c.       Ostatnia grupa wyrazów, których części składowe zatraciły niezależność znaczeniową, to zrosty, których pierwszy człon można, acz nie trzeba go odmieniać:
                                                               i.      Wielkanoc – Wielkanocy lub Wielkiejnocy
UWAGA! Poprawny również zapis: Wielka Noc.
Pisownia łączna.



2.    Zestawienie to po pewuenowskiemu «połączenie dwóch lub kilku wyrazów samodzielnych stanowiące znaczeniowo jedną całość, np. maszyna do pisania, panna młoda». To znaczy, że razem te dwa wyrazy tworzą zwrot o innym znaczeniu niż osobno. Np. konik polny to nie mały koń skaczący po polu, a potoczna nazwa gatunku owada (Chorthippus biguttulus).

a.       Rzeczownik + przymiotnik:
Wtedy mamy do czynienia z pisownią rozłączną i odmianą obu członów, na przykład:
                                                                             i.     konik polny
                                                                            ii.     szewska pasja
                                                                          iii.     czarna jagoda
                                                                          iv.     dzień dobry

b.      Przysłówek +  imiesłów odmienny/przymiotnik określany przez przysłówek:
Pisownia rozłączna, odmiana drugiego członu:
                                                                            i.      dziko rosnący
                                                                          ii.      wolno stojący
                                                                         iii.      krzywo wisząca
                                                                        iv.      głośno krzyczące

ALE! Jeśli mamy do czynienia ze zwrotem, który nie informuje nas już o doraźnej cesze rzeczownika, a o wartości, którą reprezentuje stale, pisownia staje się łączna!
                                                                             i.     słabo widzący (= jest zła pogoda, kiepska widoczność) i słabowidzący (= ma problemy ze wzrokiem, nie widzi tak dobrze)
                                                                            ii.     głośnomówiący (np. zestaw) i głośno mówiący (np. wykładowca)
                                                                          iii.     wszystkowiedzący (= inteligentny, mądry) i wszystko wiedzący (o tym nowym modelu Peugeota)

c.       Rzeczownik + rzeczownik:
Pisownia rozłączna, odmienność obu członów:
                                                                             i.     artysta malarz – artysta ze specjalizacją malarską
                                                                            ii.     lekarz stomatolog – lekarz ze specjalizacją stomatologiczną
                                                                          iii.     kobieta kot – kobieta z właściwościami kota
                                                                          iv.     człowiek encyklopedia – człowieka o wiedzy podobnej do encyklopedii
                                                                           v.     film dokument – film z uszczegółowieniem jego charakteru (dokumentalnego)

ALE! Zdarzają się również zestawienia rzeczownik + rzeczownik, które zapisujemy z łącznikiem. Zróżnicowanie polega na tym, że łącznik stawiamy pomiędzy rzeczownikami sobie równymi, np. kucharka-artystka.
Iksińska była i kucharką, i artystką.
A kobieta kot nie może być równocześnie i kobietą, i kotem. Może być kobietą z właściwościami kota lub – jeśliby napisać kot kobieta – kotem z właściwościami kobiety. 
Co do zestawienia artysta malarz, nie piszemy go z łącznikiem, ponieważ drugi człon uszczegółowia człon pierwszy, a nie dodaje kolejnej profesji. 




Z mojej strony na dziś to tyle, ale to jest dopiero pierwsza część cyklu Razem, a jednak osobno. Kolejne pojawią się w najbliższych tygodniach. 

12 komentarzy:

  1. Mogłabyś uczyć dzieci polskiego w szkole podstawowej, serio.
    Bardzo fajnie to wyjaśniłaś, sama czasem zastanawiam się czy dane słowo ma być osobno czy razem zapisane, a tutaj mam jak na tacy wyjaśnione <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A tam, dzieci w szkole podstawowej. Myślę, że smirek dopiero się rozkręca i jest na dobrej drodze do trafiania do narodu, ktoś musi w końcu zastąpić profesora Miodka. ^^
      Ja się może wcześniej nie ujawniałam, ale się tutaj dokształcam regularnie, wychodząc z założenia, że trzeba korzystać ze smirkowego działania!

      Usuń
    2. Profesor Smirek brzmi dumnie : D.
      Ostatnio w Dzienniku przeredagowywałam jeden felieton profesora : d.
      Jak Smirek napisze już wszystko, to sobie to chyba wydrukuje, oprawie i będę korzystać :3

      Usuń
    3. Smirek następcą profesora Miodka? Tak, zdecydowanie poparłabym taką akcję. :)

      Usuń
    4. I ja, i ja, i ja!
      Nie odzywam się, ale czytuję te poradniki regularnie. :)

      Usuń
    5. Ale publikowałabym za darmo, a nie jak ten skąpiec Bralczyk. Płatne, niespełna trzyminutowe sugestie, gdzie większość to pierdolenie o szopenie!
      Jej, strasznie mi słodzicie. :3

      Usuń
    6. Bo zasługujesz na słodkości same :3

      Usuń
  2. A tak zapytam, patrzyłyście na ocenialnie, które są w spisie? Niektóre nie dają znaku życia od czerwca lub opublikowały tylko jedną ocenę. Dziś z nudów (zamiast się uczyć, he he) przeglądałam wszystkie po kolei i np. taka nasza-prawda czy rzetelne oceny nie dają znaku życia. Chyba : x

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja robię tak, że otwieram "pokaż wszystko" w najnowszych ocenach i jeśli któraś ma "2 miesiące temu", a na dodatek na blogu panuje zupełna cisza, informuję, że jestem zmuszona usunąć ją ze spisu. I usuwam. Czasami też wchodzę wcześniej i ostrzegam. Ale jednak te regulaminowe 2 miesiące zawsze czekam :).

      Usuń
    2. Ach, chyba że tak, rozumiem : )

      Usuń
    3. Jeszcze ocenialnia Oceniając od dawna nie daje znaku życia, takie wtrącenie. :P

      Usuń
  3. Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń